Linns avhandling handlar om att utveckla kunskap om hur musiksamspel, med och utan dramatiserat berättande, kan stödja samspel och engagemang hos elever med flerfunktionsnedsättning.

Avhandlingen består av tre delstudier:

En systematisk litteraturöversikt för att kartlägga den forskning som finns när det gäller musiksamspel med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Resultaten visade att musiksamspel har positiva effekter på förmågor såsom kommunikation, engagemang och kognition. En innehållsanalys identifierade sex viktiga komponenter i musiksamspel: responsivitet hos samspelspartners, sång, struktur och förutsägbarhet, trygga relationer, långsiktiga insatser och teknikstyrda och multisensoriska musikaktiviteter.

En empirisk studie där utveckling och effektivitet av en pedagogisk metod -Multisensoriskt Musikdrama (MSMD)- utvärderades när det gäller att stödja engagemang hos elever med flerfunktionsnedsättning. Studien visade att MSMD ledde till högre nivåer av engagemang hos eleverna jämfört med en kontrollaktivitet.

En kvalitativ fallstudie, där en speciallärare och en elev med flerfunktionsnedsättning och Rett syndrom följdes över tid när de arbetade med MSMD. Studien visade att läraren ansåg att MSMD var en engagerande pedagogisk aktivitet och användbart i undervisningen och i relation till elevens läroplan.

Läs avhandlingen i sin helhet på Diva-portal: https://lnkd.in/dRn6ntCM

Läs en längre artikel från Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.